یزدفردا "وقتي نشريه «يواس آتودي» در اكتبر 1993 براي نخستين بار ستون مربوط به فهرست پرفروش‌ترين كتاب‌هاي هفته‌اش را به راه انداخت، اين كتاب هنوز از فروش اينترنتي برخوردار نبود و ادبيات هم هنوز نويسنده‌اي به نام جي. كي. رولينگ را نمي‌شناخت، اما در كمتر از يك دهه بعد، رولينگ به پرخواننده‌ترين نويسنده جهان تبديل شد و كتاب‌هايش در سال 2004، شش جايگاه از فهرست 100 كتاب پرفروش 10 سال گذشته را از آن خود كردند. اين فهرست نشان مي‌داد كه ميزان فروش كتاب‌ها و عادت‌هاي كتابخواني خوانندگان چقدر از زماني كه «يواس آتودي» اولين ستون كتاب‌هاي پرفروش هفته را منتشر كرد، تغيير كرده است. اين تغييرات كه آن را مي‌توان به سال‌هاي اخير هم تعميم داد به شرح زير است:


محبوبيت كتاب‌هاي مذهبي در آمريكا و سراسر جهان افزايش يافته است. كتاب‌هايي چون «به جا مانده» اثر تيم لاهاي و جري جنكينز كه جايگاه شصت و يكم را در ميان 100 كتاب پرفروش يك دهه به خود اختصاص داده است قبلاً فقط در فروشگاه كتاب‌هاي مذهبي پيدا مي‌شد.

جان گريشام با 12 رمان در اين فهرست 100 تايي، حضوري دائمي‌ را براي آثارش در فهرست‌هاي هفتگي فروش كتاب تضمين كرده است. در واقع فقط عناوين كتاب‌هاي اوست كه در اين فهرست‌ها تغيير مي‌كند.

اگر هميشه رسم بر اين بوده كه فقط نويسندگان نام آشنا بين كتابخوان‌ها محبوبيت داشته باشند، اين فهرست از چند مورد استثنايي در دهه گذشته پرده برداشته است. به طور مثال رمان نويساني چون دن براون (نويسنده «رمز داوينچي») و آليس سيبولد (نويسنده «استخوان‌هاي دوست داشتني») كه قبلاً كاملاً ناشناخته بودند، هم اكنون در زمره پرخواننده‌ترين نويسندگان دهه اخير قرار گرفته‌اند.

ادبيات داستاني، بويژه رمان مهيج در سال‌هاي اخير بيش از 72 درصد فهرست‌هاي هفتگي فروش كتاب را به خود اختصاص داده است كه اين در مقايسه با آمار 59 درصدي در همين مورد در سال 1998، نشان از افزايش چشمگير اين ژانر در ميان كتابخوان‌هاي دهه اخير دارد. اگرچه كتاب‌هاي الكترونيكي كه خواندن آنها فقط روي صفحه مانيتور كامپيوتر امكان‌پذير است، هنوز در ميان كتابخوان‌ها از محبوبيت چنداني برخوردار نشده‌اند، اما هم اكنون به مدد اينترنت خريد كتاب بسيار آسان‌تر از قبل شده و به همين دليل، آمار انتشار كتاب‌هاي چاپي هم بالاتر رفته است. در واقع اين آمار در آمريكاي سال 2004 به بيش از 1000 عنوان در هفته رسيد كه تقريباً 2 برابر آمار هفتگي كتاب‌هاي چاپ شده در سال 1993 بود.

جالب اينجاست كه بالارفتن آمار نشر بر تعداد كتابفروشي‌هاي بزرگ‌ترين فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي يعني بارنز و نوبل و بوردرز افزوده است. تعداد اين كتابفروشي‌ها كه در هر كدام 200 هزار عنوان كتاب وجود دارد از 247 كتابفروشي سال 1993 به بيش از 1000 كتابفروشي رسيده است. البته به گفته آلبرت گركو پروفسور مديريت رسانه در دانشگاه فوردهام نيويورك، آمريكايي‌ها به طور متوسط زمان بيشتري را صرف اينترنت مي‌كنند تا كتاب خواندن. آنها در عين حال پول شان را بيشتر صرف سينما و خريدن فيلم‌هاي ويدئويي و ديويدي مي‌كنند تا كتاب خريدن.

منبع"جام جم

یزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا